Vitalismihan on ollut hyvin keskeinen osa esimerkiks fasistista ajattelua, kai aikoinaan, juuri semmonen nuoruuden ja elinvoiman palvonta. Niin voisko sitä ajatella semmosena tavallaan samanlaisena vastikkeena kun marxilaisuudessa oli tämä materialismi. Että ajatellaan, että ihmisen toimintaa määrittää ei niinkään mitkään abstraktit ideat ja niin edelleen vaan ne olosuhteet missä ne on. Niin vitalismi on semmonen kolikon kääntöpuoli, missä ajatellaan, että sitä määrittää itse asiassa se elämän … ei organismin ulkoiset materiaaliset olosuhteet vaan organismin sisäiset materiaaliset olosuhteet, jonkinlainen biologinen voima, mikä on sieltä purkautumassa.
[…]
Sen verran nyt täytyy Negriä puolustaa, että ei nyt Negrinkään vitalismi ole reippauden ihannointia. Reippauden ihannointi on tietysti moralistinen tai psykologinen idea. Se on ikään kuin yksilön ominaisuus. Mun mielestä pointti on kuitenkin se, että yksilöinä kaikki, tai ainakin suurin osa ihmisistä, on heikkoja, vahvoja ollaan yhdessä. Ja tietysti poliittisen liikkeen, sen täytyy aina perustua voimaan. Ideaan siitä, että yhdessä me ollaan vahvoja ja me voidaan muuttaa asioita.
[…]
Mulle siis tämä AIDS-liike on ollut itse asiassa merkittävä yhteiskunnallinen liike. Siis 1900-luvun loppupuolella. Ja se on kuoleman liike siis tietyssä mielessä. Tapa käsitellä kuolemaa. Tapa hyväksyä kuolema. Tapa tehdä kuolemasta kulttuuria. Tapa tehdä hautajaisista mielenosoitus.
————————————————
Vitalismista, Negristä ja kuolemasta keskustelevat Renne Pesonen, Petri Tervo ja Eetu Virén. Toimittajana Lasse Poser.
————————————————
-
Ensilähetys: maanantai 3. helmikuuta 2014 klo 22–00
-
Uusinta: perjantai 7. helmikuuta 2014 klo 22:30–00:30
-
Radiotaajuus: 98,4 (50 kilometrin säteellä Näsinneulasta)
-
Internet-kuuntelu 1: TUNEIN
-
Internet-kuuntelu 2: http://moreeni.uta.fi/Internetlahetys
-
Ohjelma on aikanaan kuunneltavissa myös ohjelma-arkistossa
mitä tää nyt oikein on??